2020. április 4., szombat

Marsall László: Kluzsinszky beszéde "kisebbik sógorához" a restiben


Mit bámulsz, kisebbik sógorom, addig jó, míg köpülni
tud az ember, és akinél nincs meg az egyensúly,
és akinek fáj hogy súlytalan, az egyen súlyt,
aki meg mind a kettőt akarja, az szopjon be egy korsót,
mert senki sem mondja, hogy öt korsó sörnek meg három
kisüstinek nincs súlya, és ettől, ha úgy adódik,
imbolyog is az ember, és hiába bámul rám, kisebbik sógorom,
az ember egyszerre szeretne lenni maga is meg én is,
nemcsak egyvalaki, vagy csak a másik, és hiába bazsalyog,
mert maga se tudja eldönteni: mi könnyebb: egy rókáról
két bőrt lehúzni, vagy két rókára egy bőrt ráhúzni,
na mit mond? nem mond semmit; nem tudja mit feleljen?
talán hiú? talán fél? nem akarja kiadni magát az embernek,
mert hiszi: nyelvét a kisüsti táncoltatja, száját a sör
csattogtatja, és őt magát kisebbik sógoromnak nevezi.
Igen is, nem is, de hát, kisebbik sógorom, maga köd,
felhőnemű ember, az ilyenről mondja a Mester, mindegy
miféle mester, a Mester, azaz mondaná: egy asszonyszemély
van jövendő feléd… szemeddel megcsippented, amaz
visszapillant, és mintha keresztülnézne rajtad,
és mégis, melletted elhaladóban, amikor egy cinkos
oldalpillantással már leleplezhetné magát, olyan
köpedelem-közönnyel tűnik el, hogy nincs kétség, kisebbik
sógorom, a mester így mondja: „va-la-mi be-gya-kor-lott
és el-nem-hi-báz-ha-tó-fen-ség sú-rol-ta lé-nye-det”,
és magát az isten is valahogy úgy csinálta meg,
valami ál-oldalpillantással és azt mondta: „de jó
hogy szemtől-szembe: nem, és be sajnálatos, hogy
egymásnak háttal: igen”, szószerint így mondta,
és maga ebből a megjátszott közönyből, ebből a
szándékosan elfuserált lehetőségből keletkezett,
mert akit akarnak is meg nem is, az felhőneműnek
születik, mindig csak majd-van, csak úgy, leszeget;
de maga sose történik meg egészen; mert igaz, hogy
az ember is, akár a köd, jobbára vízből van, meg
néha kisüstiből, de mondja csak, ki tud sálat meg
cipőt rántani a felhőre, és csontnak is miféle pálcát,
vagy mit dugjanak belé? nem, ne higgyen nekem, de ami
magából látható, az a csont meg a ruha, na mondjuk,
a szőr meg a bőr, tehát: madárijesztő-féle, és le-
fogadom, hogy magától már gatyábaszaró kora óta
rettegnek a kutyák, és ha meglátják a sok csontot
meg szövetet meg felhőt, és mindezt külön látják,
bizony ugatnak, és ezért nem felel a kérdésemre,
hogy mi könnyebb azokkal a rókákkal, csak bazsalyog
de ha azt mondom: „tudja-e, hogy kell valakit két
karral szorosan átölelni”, kisebbik sógorom máris
berzenkedik, borzolja a szőrét; ám ha azt mondom:
„tudja-e, hogy kell valakit tőből levágott kézzel
jól marokra fogni” – máris elsimul a szőre, ez már
tetszik neki, és mégis arra vár, mint minden szivárvány,
hogy valaki hurkapálcára föltekerje, mivel kisebbik
sógorom kisasszony sejtezetű, akár a vásári vatta-
cukor, azt szeretné, ha valaki elültetné cserépbe,
hogy végre legyen, egy drágalátos kéz locsolgatná,
és a csuklókon kissé ódivatú csipkefodrok ugyebár,
mint a kihörpintett korsó falára tapadt hab Ó, intézetek!
ó sósborszesz! ó matrózgallér! ó enyhe februári
torokgyulladás! ne bazsalyogjon, mindez nekem is
tetszett holnapelőtt vagy tegnapután, de én nem
varasbékával találkoztam, guggolva a káposztásban,
mint kisebbik sógorom, és a csipkét is gyönyörű
jégvirágokból csinálták a vén dilettantik, ami most
én is vagyok, csakhogy kétszárú gatyában, bocsánat,
nem akarom sértegetni, se fárasztani rossz viccekkel,
mondja, hogy menjek és én már itt se vagyok, de tehetek
én róla, hogy februárban, amikor a délután eltaknyosodik,
megállít egy csupa-jégvirágos kirakat, de nem is az
állít meg, hanem két jégvirágtalanított kukucska-
rés az üvegen, még csak nem is az, hanem egy zöld
szempár a résben, az a majdnem fekete-zöld, amiről
biztosan tudni, hogy nő szeme lehet, mint anyánké,
olyanféle, amikor apánkra haragszik a „drága oktondi-
kám”, ahogy valamelyik dédapánk mondaná, és mi kis
szarlabdák vagyunk még és lapítunk az asztal sarkán,
és anya pipás az öregre, mert mondjuk zaciba vágta
a mama kedvenc katufrékfát és borotválatlan is meg
részeg, de ez a majdnem felrobbanó szem, mégsem
harag-felfútta gölödin, csak a szem eleje, a szem
előszobája parázslik, a belső helyiség csupa riadalom,
nem azért, mintha az illető nem adná át magát lába
öregujjától a haja hagymazatáig a haragnak, minden
másnemű – és mondjuk félárbócra eresztett érzeményt
kiszorítva, érzemény! ez a jó szó, kisebbik sógorom,
és figyelje meg, a jó szó keresése is hasonlít a
harag mögötti riadtság lassú de biztos előbukkanásához,
amiről locsogok, amit riadalomnak nevezek, mert a
pontos kifejezés tű a szalmakazalban, és mennél
tovább keressük, annál ijedtebbek vagyunk, hátha
nincs is ott, egyszóval: riadt is az a szem, mert
aki azon a fekete-zöld gömböcskén átkukucskál,
sejti, hogy akit lát, az ködből való valaki, akit
a harag nyakon soha nem csíp, inkább szétszórja,
hogy már látni-fogni sem lehet, egyszóval: sejti-e
már, kisebbik sógorom, miféle szempár meredt rám a
jégvirágok mögül, és hogy maga meg én, én meg maga,
meg mondjuk még valaki, aki a katufrékot zaciba vágta:
egy személy vagyunk, felhőféle személy, és vau-vau-tu-tu-tu,
így a kutyák, és ahogy a mester mondja, mindegy hogy
milyen mester, lehet hogy most egy másik: „meglátván
titeket riadoznak az asszonyi szukák”; és akkor eltűnik
a szempár, kinyílik az ajtó és „én nézek rád te nézel
rám”, ez a helyzet, és én öreg vagyok, ő meg fiatal,
és ő halottnak lát, és én látom, hogy ő még szinte
meg sem született, „te nézel rám én nézek rád”, és
tudja, akkor az ő szemével láttam magamat: csupa csont
meg bőr, meg szőr, feketén világló szagtalan irdatlan-
ság és köd és idekint tél és BONCTEREM: IDEGENEKNEK
BELÉPNI TILOS, nem láttam, de esküszöm ez a tábla volt
belülről kiakasztva az üzletlakás ajtajára, és mielőtt
kilépett, hogy keresztül iszonyodjon a csontjaimon,
illedelmesen kopogott, kikopogott, vagy bekopogott,
mindegy, és a nézéséből éreztem, hogy Arankának hívják,
mert különlegesen fájt, ahogy keresztülnézett rajtam,
mintha köves szénrög gurulna át a fejemen, és nekem
az Aranka név egyenlő kövesszénrög és magamban
Aranyoskának becéztem, hogy ezzel is meglágyítsam,
ne hasogassa úgy az agyamat, de nem sikerült útját
állnom, megakasztanom, átsüvített rajtam, a szeme
kétcsövű pisztolyából önmagát lőtte ki valami mögöttem
terjengő célpontra, aki maga volt, kisebbik sógorom,
magát pillantotta meg rajtam keresztül mögöttem, a
hozzá illő ködfigurát; és most értem csak, ahogy itt
ül előttem és bazsalyog, de szintén keresztül néz
rajtam, hogy maga meg őt keresi rajtam keresztül,
vagy talán már látja is, és én csak ablak vagyok,
vagy inkább távcső, és maguk ketten rajtam át
fürkészik egymást, ki tudja melyikük látja kicsinyít-
ve, melyikük fölnagyítva a másikat, de ez alig érdekes,
mert én segítek: itt a lakáscíme, a fényképe hátulján,
tessék, fogja, kisebbik sógorom és menjen utána, de
gyorsan! még mindig itt van? Fizetek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése